سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دنیا همچون مار است سودن آن نرم و هموار ، و درون آن زهر مرگبار . فریفته نادان دوستى آن پذیرد ، و خردمند دانا از آن دورى گیرد . [نهج البلاغه]
دل نوشته
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» وجود ذهنی از منظر سید صدرالدین دشتکی (بخش سوم)

وجود ذهنی از منظر سید صدرالدین دشتکی

Image result for ?سید صدرالدین دشتکی?‎

شبهات وجود ذهنی 

در باب وجود ذهنی شبهاتی وجود دارد که عبارتند از:

1.       اشکال اول: «فجوهر مع عرض کیف اجتمع». اشکال این است که از این حرفى که شما مى‏زنید که ذات یعنى ماهیت، یکى است و ماهیت موجود عینى و ماهیت موجود ذهنى هر دو یک ماهیت است، لازم مى‏آید که در بعضى از وجودهاى ذهنى شى‏ء در آن واحد هم جوهر باشد هم عرض و حال آنکه جوهریت و عرضیت متقابلین هستند؛ امکان ندارد که یک شى‏ء در آن واحد هم جوهر باشد هم عرض.[1] اگر ما جوهرى از این جواهر عالم، مثلا جسمى یا انسانی را تصور کنیم، این جسم یا انسان که در ذهن آمده است، باید ماهیتش جوهر باشد چون ماهیتش با ماهیت خارج یکى است‏ و این ماهیت در خارج جوهر است پس در ذهن هم باید جوهر باشد. از طرف دیگر مى‏دانیم که وجود ذهنى یعنى وجود علمى، و فلاسفه اتفاق نظر دارند که علم یک کیفیت نفسانى بوده و از اعراض شمرده می شود. پس وقتى مثلا من انسان را تصور مى‏کنم باید این انسان ذهنى من، هم جوهر باشد هم عرض. جوهر باشد چون فرض این است که این ماهیت عین همان ماهیت خارجى است؛ و چون در خارج جوهر است در ذهن هم باید جوهر باشد. عرض باید باشد چون فرض این است که علم من است؛ و علم کیف و عرض نفسانى است و باید عرض باشد. و حال آنکه یک شی در آن واحد نمی تواند هم عرض باشد و هم جوهر.[2]

2.      اشکال د وم: «ام کیف تحت الکیف کلّ قد وقع؟» اگر ماهیت وجود ذهنى همان ماهیت وجود خارجى باشد لازم مى‏آید که همه مقولات تحت مقوله کیف در آیند. و حال آنکه مقولات متباین بالذات‏اند. زیرا فرض این است که علم از مقوله کیف است و مقولات دیگر هم وجود ذهنى پیدا می کنند لذا تحت مقوله کیف قرار می گیرند. مثلا اگر جوهر وجود ذهنى پیدا کند، باید هم جوهر باشد و هم در مقوله کیف قرار گیرد. و حال آنکه مقولات متباین بالذات‏اند.[3]

جواب دشتکی به این شبهات

صدرالدین،‌ می گوید ما تنها با یک اشکال مواجه هستیم، زیرا علت تباین جوهر با عرض،‌ عرض بودن کیف است.[4]

دشتکی در ابتدا کلامی از ابن سینا را نقل کرده و سپس به تحلیل آن می پردازد، ابن سینا در الهیات شفا می گوید: «و أما العلم فإن فیه شبهة، و ذلک لأن لقائل أن یقول: إن العلم هو المکتسب من صور الموجودات مجردة عن موادها، و هى صور جواهر و أعراض. فإن کانت صور الأعراض أعراضا، فصور الجواهر کیف تکون أعراضا؟ فإن الجوهر لذاته جوهر فماهیته جوهر لا تکون فى موضوع ألبتة و ماهیته محفوظة سواء نسبت إلى إدراک العقل لها أو نسبت إلى الوجود الخارجى...»[5]

سپس دشتکی در توضیح این کلام از مفهوم حیوان استفاده می کند که هم در ذهن وجود دارد و هم در خارج؛ حیوان به اعتبار وجود ذهنی،‌ علم  و معلوم بالذات و از کیفیات شمرده می شود و به اعتبار وجود خارجی، جزء جواهر و معلوم بالعرض به حساب می آید.[6]

دشتکی معتقد است که جوهر و عرض بودن شی بستگی به نحوه وجود آن شی دارد؛ اگر شی دارای وجود ذهنی باشد عرض و اگر دارای وجود خارجی باشد جوهر است. و هر یک از این وجود ها احکامی خاص به خود دارند. لذا می گوییم ماهیت شی ای که در خارج جوهر است در ذهن جوهر نیست. زیرا وجود ذهنی فاقد اثر وجود خارجی است.

صدرالدین،‌ می گوید هر یک از وجود ذهنی و وجود خارجی صورتی از یک حقیقتند. و این صورت بنا بر نوع وجودی که از آن برخوردارند، عرض یا جوهرند.[7]

دشتکی به دنبال آن است که امر مشترکی بین وجود ذهنی و وجود خارجی بیابد. که دارای ابهام می باشد. و به عنوان حقیقت هستی مطرح است. و این حقیقت اگر از راه وجود خارجی متعین شود، ماهیت جوهری و اگر از راه وجود ذهنی متعین شود ماهیت عرضی دارد.[8]

سپس دشتکی عبارتی از ابن سینا، مطرح کرده و در ذیل آن به توضیح دیدگاه خود می پردازد. ابن سینا می گوید: « فإن الجسم من حیث هو جسم‏ له صورة الجسمیة، فهو شى‏ء بالفعل؛ و من حیث هو مستعد أىّ استعداد شئت فهو بالقوة؛ ... فیکون الجسم جوهرا مرکبا من شى‏ء عنه له القوة، و من شى‏ء عنه له الفعل. فالذى له به الفعل هو صورته، و الذى عنه بالقوة هو مادته، و هو الهیولى.»[9] هر جسمی از صورت و ماده تشکیل شده است و صورت شی فعلیت آن و ماده قوه و هیولای آن است. دشتکی می گوید،‌ مراد فلاسفه از صورت، صورت حال در ماده است. لذا صورت محلی برای ماده می باشد. در عبارات ابن سینا ماده اعم از ماده خارجی و قوه عاقله است؛‌ مثلا صورت آتش گاهی در ماده خارجی و گاهی در ذهن حلول می کند که در اولی دارای آثار ودر دومی فاقد آثار است.[10]

دشتکی رابطه بین ذهن و صورت ذهنی را مثل رابطه ماده و صورت،‌ از نوع حال و محل، می داند. یعنی همانطور که  صورت قیام حلولی در ماده دارد. وجود ذهنی نیز قیام حلولی در ذهن دارد. و حال از محل تبعیت می کند. دشتکی این مبنا را از ابن سینا گرفته است.[11]

در ادامه دشتکی می گوید: ماهیت عین مغایر با ماهیت ذهن است. و هنگام ادراک یک شی عین ماهیت آن در ذهن پدید نمی آید و هنگامی که ماهیت شی بخواهد وارد ذهن شود در آن انقلابی ایجاد می شود. و از وجود خارجی به وجود ذهنی تبدیل می شود. این نظریه، به نظریه انقلاب معروف است. [12]

این دیدگاه دو پیش فرض دارد:

1.      وجود خارجی حقیقتا با وجود ذهنی متفاوت است.

2.      اصل همه چیز وجود است.

لذا اتصاف ماهیت به وجود، مدیون وجود است. زیرا وجود ماهیت بر خود ماهیت تقدم دارد. و اگر وجود نباشد ماهیت هم وجود نخواهد داشت. لذا با تغییر وجود  ماهیت هم تغییر می کند. با تغییر حالت وجود از خارجی به ذهنی، ماهیت آن هم تغییر می یابد.[13]

خلاصه اینکه، او با این نظریه می خواهد بگوید که شی دو وجود دارد: ذهنی و خارجی، و به تبع آن دارای دو ماهیت هم خواهد بود: ذهنی و خارجی.[14] و این تغایر ماهوی است که اشکال وجود ذهنی را مرتفع می سازد. زیرا بنا بر تغایر ماهوی، ما یک واقعیت داریم که بنا بر وجود ذهنی داخل در مقوله کیف بوده و یک واقعیت داریم که از جهت وجود خارجی جوهر می باشد. لذا ما اصلا یک ماهیت نداریم.

در مورد مطابقت این صورت ذهنی با حقیقت خارجی هم او می گوید: صورت ذهنی ذاتا کاشف آن شی خارجی می باشد. و این تغایر در ماهیت مانع از مطابقت نمی باشد. [15] این ماهیت خارجی به گونه ای است که اگر در ذهن حاضر شود،‌ همان صورت ذهنی است و اگر در خارج حاضر شود،‌ همان ماهیت خارجی است. لذا عین و ذهن با هم مطابقت دارند.[16]

تا اینجا بر اساس نظریه سید صدرالدین همه چیز حل شد، اما فیلسوف معاصر ایشان یعنی محقق دوانی بر این نظریه اشکالاتی وارد می نمایند که سید صدرالدین به برخی جواب داده و به برخی دیگر جواب نمی دهند.

ادامه دارد ...

[1]مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى، ج‏9، ص: 276

[2] همان،  ص 276 و 277

[3]  مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى، ج‏9، ص: 278

[4] صدرالدین دشتکی، الحاشیهً علی الشرح الجدید للتجرید، ص33.

[5] ابن سینا، الهیات من کتاب الشفاء، تحقیق حسن حسن زاده آملی، ص145.

[6] صدرالدین دشتکی، الحاشیهًْ علی الشرح الجدید للتجرید، ش1755، ص115/ همان، ش1998، ص33.

[7] همان، ش1755، ص14.

[8] همان، ش1755، ص32-33.

[9] ابن سینا، الهیات من کتاب الشفاء، تحقیق حسن حسن زاده آملی، ص81.

[10] صدرالدین دشتکی، الحاشیهًْ علی الشرح الجدید للتجرید، ش1755، ص115/ همان، ش1998، ص25 -26؛‌ و ص 33

[11] ابن سینا، التعلیقات، تحقیق عبدالرحمن بدوی، ص160

[12] صدرالدین دشتکی، الحاشیهًْ علی الشرح الجدید للتجرید، ش1755، ص32.

[13] همان، ش1755، ص9-10/ همان، ش1998، ص29.

[14] صدرالدین دشتکی، الحاشیهًْ علی الشرح الجدید للتجرید، ص33.

[15] همان

[16] همان، ص29

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سید جعفر یوسفی ( یادداشت ثابت - شنبه 95/11/10 :: ساعت 10:33 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

غدیر نقطه ای برای نمایش ولایت
رئیس جمهور روحانی
آخر الزمان و عقلانیت انسان ها
شعری از محمدعلی بهمنی
اس ام اس های عاشورایی
دوراهی
عوامل بصیرت زا از کلام رهبر
امتیازات ویژه خداوند برای روزه داران خوش اخلاق
روزه را به بهانه گرما ترک نکنیم !!
می دانید چرا کسی سطل آشغال آتش نمی زند!
همسرداری آیه الله بهجت
ولی عصر در کلام آیه الله بهجت
ماجرای نماز شب آیت الله بهاءالدینی
وصیه های ایت الله قاضی به شاگردانشان
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 10
>> بازدید دیروز: 95
>> مجموع بازدیدها: 714672
» درباره من

دل نوشته
سید جعفر یوسفی
سلام دوستان عزیز، از اینکه به کلبه کوچک ما هم سر می زنید ممنونم. سید جعفر یوسفی هستم درسال1363 در خطه مقدس مشهد به دنیاآمدم و هم اکنون طلبه حوزه علمیه قم می باشم . کارم تحصیل علم است و به این افتخار می کنم . به فکر این بودم که وبلاگی را راه اندازی کنم و در حد وسع خود ،مطالبی را در آن گردآوری نمایم و اکنون بحمد الله به این خواسته دست یافتم. امیدوارم این کار را ادامه دهم و سختی های کار مرا از ادامه دادن این روند منصرف نگرداند.

» پیوندهای روزانه

اخبار روز [81]
[آرشیو(1)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
قرآن شناسی[9] . ولایت فقیه[7] . آیت الله مصباح[7] . حجاب[5] . قرآن[5] . قاعده[4] . مقبوله عمر بن حنظله[4] . وجود ذهنی[4] . شبهات[4] . اوصاف قرآن[4] . ایران[4] . حضرت زهرا[4] . دین[4] . زیبایی حجاب[4] . آیت الله مصباح یزدی[4] . امام خمینی[4] . انقلاب اسلامی[4] . امامزادگان[3] . امام رضا ع[3] . برنامه[3] . سبک زندگی[3] . خدا[3] . خلاصه قرآن شناسی[3] . تقوا[3] . انسان[3] . عبودیت[3] . سبک زندگی معنوی امام رضا ع[3] . شعائر الهی[3] . وحی[3] . هدف خلقت[3] . قاعده الواحد[3] . فقه[3] . عناوین قرآن[2] . فلسفه[2] . عبادت[2] . مزایا[2] . معشوق[2] . منزلت عقل[2] . نقش نماز[2] . هندسه معرفت دینی[2] . معدومات[2] . معرفت دینی[2] . کتاب[2] . هدف[2] . عاشق[2] . عشق به خدا[2] . عفاف[2] . عفت[2] . سبک زندگی معنوی[2] . سید صدرالدین دشتکی[2] . صدق[2] . عقلانیت[2] . غرب[2] . حقوق[2] . دستاوردها[2] . دشتکی[2] . اشکالات[2] . اعجاز قرآن[2] . آیت الله بهجت[2] . آیت الله جوادی[2] . آیت الله جوادی آملی[2] . استقراء[2] . استقرای تام . استقرای ناقص . اسعد العجم . اسلام ناب . اشتراوس . آیت الله ریشهری . آیت الله قاضی- موعظه- عمل- دستورالعمل- شاگرد . آیت الله قرهی . آیت الله لاریجانی . 4 عمل پر محتوا . iran . qoran . آثار . آخرالزمان . آرامش . آرامش جامعه . آزدای . آشغال- هاشمی- آیت الله- ازدحام- حادثه- ده نمکی- حرف حساب . آیت الله . آیت الله آملی لاریجانی . آیت الله بهاء الدینی- نماز شب- شهید صیاد شیرازی- آیت الله صدیقی . آیه 146 اعراف . آیه 21 . آیه 39 یونس . اباالحسن . ابناء فارس . اتمام حجت . اثبات اعجاز قرآن . احیای معنویت . ادراک عقلی . ادله . ادله قاعده . ارزش انسان . ارسطو . اس ام اس . اس ام اس های عاشورایی . آیت الله بهجت- امام عصر عج- آیت الله جوادی- مردم قم . انتخابات . انقلاب اسلامی ایران . انقلاب عرفانی . اهل الفارس . اهل بیت . اوصاف . الاسلام . الحکومة . النظام . الواحد . امام باقر . امام رضا علیه السلام . امام علی علیه السلام . برنامه عبادی . برهان . بصیرت-رهبری-بصیرت زا-شبهه ها-عمار . بلاغ . بمب گذاری . بندگی . بیابان زدایی . پاشیدن بذر . پاکدامنی . پست مدرنیسم . پیام امام خمینی . پیام رهبری . پیام، زندگی . پیامدهای معرفتی . پیامک . پیامک دهه فجر . تب . تب بر . تحدی . تربیت . تعظیم . تقسیم بندی محتوایی . دعای نور . دفاع مقدس . دلالت . دلنوشته . دلیل عقلی . دهه فجر . دیدگاه ها . دستاوردهای راهبردی . خشنودی خدا . سبک زندگی امام رضا . زیبایی زن . دین- تحیر- رفع تحیر- دو راهی- جاده- زندگی- دنیا- آخرت . دین داری . رئیس جمهور روحانی، روحانی، رئیس جمهور، سفر، نیویورک، آمریکا، ره . راز اعجاز قرآن . راز عربی بودن . رَجُلٌ مِن أهلِ قُم . رهبری . روایة النبی ص . روزه- گرما- ثواب . روزه-اخلاق نیکو . ریشه ها . رکن . زن . زندگی . زیبایی . حقوق شهروندی . حقیقت نماز . حکم ایجابی . حکومت . حکومت اسلامی . حکومت مهدی ع . حکیم . خارق العاده . خاطرات . خبرگان . خلاصه مقاله . درس اخلاق . درس نامه . حضرت زهرا س . حفظ نظام . حق . حق الیقین . حق شهروندی . توصیه . توصیه های قرآنی . تولیدات داخلی . جامعه . جهاد کشاورزی . چشم انداز . چشم به راه . بالغه . بحران فکری . حجاب به زن زیبایی می دهد . حجاب زن . حجاب و آزادی . حجت الاسلام دکتر رضوانی . حدیث کساء . غربشناسی . غصب حق . فارابی . فاطمه . فاطمیه . فراتر از زمان . فرج . فرقان . عقلانیت، آخرالزمان، مسئولین، تهمت، اقتصاد، تولید داخلی، دشمن . عقول کامله . علامه مصباح یزدی . علم . علوم انسانی . علی . عناوین . قرآنی . قلمرو دین . قواعد فقهیه . لاریجانی . مازندران . مباحث بنیادی . مبارک . مبنا . مبنای قاعده . مبین . مثانی . محافظ . محافظت . محبت . محبت، محبت الهی، علامه طباطبایی، عشق . محرم . مد . مد حجاب . مدرنیته . مردم قم . صدق قاعده . شریعت . شان عقل . عقل . عاشورا . عشق . شعر . شعر عاشورایی . شناور . شهید چمران . شهید صفار هرندی . شهید مطهری . شهید نیک نژاد . شوهرداری . شکم . صادر اول . صحف . سپاه . ستایش آمیز . سخنان رهبری . سعد و نحس بودن ایام . سلام . سلامت جسم . سلامت روح . سلمان . سلوک . سهرو حسن . سوره عمران . سیاست گذاری . کعبه . معرفت شناسی . ویژگی ها . ویژگی های دنیا . ویژگی های نماز . یوسف . ههدف . واژگان . وجدان بشری . وجوب حفظ نظام . وقار . ولایت . نقل . نماز . نماز کلید گشایش . نکته . هستی شناسی . همسرداری- رسول خدا ص- رفتار نیک با همسر- زن- امیرالمومنین ع . هندسه . منطق . مهیمن . موشک . میرزا مهدی آشتیانی . نزول تدریجی . نزول قرآن . نسبی گرایی . نظرات آیت الله مصباح . نظرات علامه طباطبایی . مفاتیح الجنان . مفهوم . مقام معظم رهبری . مقبوله . مقبوله عمر به حنظله . من حاز ملک . منابع طبیعی . منافقین . منرلت عقل . مشرق زمین . قاعده فقهیه . قاعده من حاز ملک . قانون جزایی . قانون مدنی . فلسفه اسلامی . فلسفه سیاسی اسلامی .
» آرشیو مطالب
فروردین 1386
اردیبهشت 1387
خرداد ماه 1387
تیر ماه 1387
مرداد ماه 1387
شهریور ماه 1387
مهرماه 1387
آبان ماه 1387
آذر ماه 1387
بهمن ماه1387
فروردین 1388
خرداد 1388
تیر ماه 1388
فروردین 90
فروردین 92
خرداد 92

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
شین مثل شعور
پاسدار و عاشق ولایت
قل هوالله احد
نظرمن
جاده های مه آلود
قیدار شهر جد پیامبراسلام
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سجاده ای پر از یاس
مــــــــــــــبـــــــلِّــــــــــــغ اســــــــلـــام
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
اسپایکا
لیلی و مجنون
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
رقص خون
****شهرستان بجنورد****
مشاور

قرآن
دینی
سلام دوستان عزیزم به وبلاگ جبهه بیداری اسلامی خوش آمدید
بصیرت مطهر
عشق مشعلدار
►▌ رنگارنگ ▌ ◄
.: شهر عشق :.
هواداران بیرجندی دکتر قالیباف
تراوشات یک ذهن زیبا
نقدونظر
بوی سیب BOUYE SIB
بادصبا
دوستدار علمدار
ابـــــــــــرار
شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
خدایا،عاقلی مودبم فرما
مرام و معرفت
(بنفشه ی صحرا)
پرستوی مهاجر
:: امـــید وصـــل ::
علمدار بصیر
اواز قطره
تعمیرات تخصصی پرینترهای لیزری رنگی ومشکی وفکس وشارژکارتریج درمحل
مهاجر
موعود
خوزستان مظهر شجاعت وفداکاری ملت ایران است
به یاد تنهاترین سردار-امام حسن مجتبی علیه السلام
طوبای محبت
اخلاق ، روان شناسی ، عقاید
گنجگاه
روان شناسی * 心理学 * psychology
مهربونی
دل نوشته های یک دیلامی
---پــــــلاک عاشــــقی مـــــــن---
منتظران مهدی(عج)
http://saman1348.blogfa.com/
*(حرفهای نگفته)*
پایگاه شهیددکترچمران-چریان
گل گشت
عدالت جویان نسل بیدار
صل الله علی الباکین علی الحسین
شریعت پاینده
قرارمون تو آسمون
صدای مردم نی ریز
فریضه برتر
قوطی عطار
فاو.سرزمین رهایی
Chamran University Accounting Association
مقاله های تربیتی
جهت یاب!
زازران
انتخابات 92 و انتخاب گزینه اصلح
رهسپاریم با ولایت تا شهادت
اللهم اجعلنا من انصاره و اعوانه
سجاده ای پر از یاس
یوسف فاطمه
مجاورِ آقا
پیامبر اعظم
آسمان آبی
جمهوریت
طب مذهبی دکتر رحمت سخنی
آریایی
علوم قرآنی
خاکیان ناسپاس
تنها امید
دعا و نیایش (بر محمد و آل محمد صلوات)
عاشق
حزب اللهی مدرنیته
درد و دل های یک خبرنگار
ترنم باران بهاران ( نظرآباد )
دکتر خسرو پناه
بنیاد حکمت اسلامی صدرا
دکتر عصام العماد
موسسه تحقیقاتی اسراء
پایگاه علمی فرهنگی تجلی اعظم
معنای زندگی
جوادقدرتی..خوش آمدید..javadghodrati..بفرماییدچایی..نظریادت نره..
وفا
شب مهتابی
دل نوشته های من
همه چی
ابن یاسین

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان















» طراح قالب